štvrtok 23. júla 2009

Maličkosti


Mám rada knihy Michala Viewegha. Sú vtipné, súčasné, a tak príjemne mužsky otvorené. Ako autor mi je blízky. Ako muža ho nepoznám, neviem posúdiť - ale je to sympaťák. Kdesi som započula, že jeho stretnutie s manželkou bolo osudové a vďaka nej dostal nový život. Aká je manželka úspešného spisovateľa? Ako jeho prácu vníma ona? Niekto by si mohol myslieť, že mať za manžela spisovateľa je úžasne praktické. Celý deň je doma, a tak môže postrážiť deti, okamžite opraviť, ak sa niečo pokazí, nebude prinášať stresy a problémy z práce, keďže do "žiadnej" nechodí, a vôbec... je to fajn mať chlapa stále poruke. Ale ono je to úplne inak. Spisovateľ potrebuje svoj pokoj, vyrušovanie, otázky a kadejaké požiadavky ho môžu vytrhnúť z koncentrácie a keď mu to za počítačom nejde, vie byť rovnako vystresovaný ako po celom dni v práci... Vyhľadala som si rozhovor s jeho manželkou. Krásne, harmóniou a niečím pozitívnym nabité, takmer až éterické žieňa. Jej hlavnou úlohou je byť mu oporou, postarať sa o rodinu a robiť to najdôležitejšie. Vytvárať domov.
Páčilo sa mi to.
Teraz ma môžu feministky ukameňovať a karieristky nado mnou len mávnuť rukou. Ale mne sa naozaj páči tradičná láska a zmysel pre rodinu. Som asi stará konzerva. Nemyslím si, že žena má len stáť za sporákom, každý deň variť teplé večere a žehliť mužovi ponožky. Nie. Toto nie sú tie veci, ktoré naozaj vytvárajú domov. To je len práca, ktorú môžu vykonávať manželia spolu - podľa vlastných schopností a možností. Ja mám na mysli niečo iné... To, že pre ženu je najdôležitejší jej muž. Že si ho vybrala, dôveruje mu, spolieha sa na neho, rada robí jeho život príjemným a je s ním jednoducho šťastná. To, že pre muža je najdôležitejšia jeho žena. Že miluje chvíle strávené v jej spoločnosti, že sa zaujíma o jej názor, že ju nechce sklamať a vie, že najkrajšie miesto, v ktorom nájde pokoj a skutočnú podporu, je práve doma.
Vyzerá to jednoducho, a možno si aj niekto povie - veď to je samozrejmé. Ale nie vždy. Niekedy je ťažké nájsť niekoho, kto vás chápe, rozumie vaším túžbam a ich plnenie neberie ako svoje vlastné obmedzovanie. Niekoho, kto nežiarli, ak sa vám darí viac a podrží vás, ak sa vám darí menej. Niekoho, kto vie, že napriek všetkému - to najdôležitejšie, čo má, ste práve vy...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára