utorok, 28. decembra 2010

TV fanúšikom

Ako by povedal klasik, situácia v slovenskej kinematografii je taká, aká je. 
V súčasnosti sa ťažisko pôvodnej tvorby nachádza prevažne v panelákoch a ordináciách, pričom tieto destinácie by sa dali charakterizovať aj iným - jedným slovom, ale nechajme to radšej tak. Ja ako milovník filmu všeobecne by som rada venovala kus svojich emócií aj domácemu filmu, keby za to, samozrejme, nejaký stál. V rámci - síce už z posledných síl dýchajúceho, ale zatiaľ ešte stále živého - patriotizmu, podporujem slovenskú scénu pozeraním (takmer) všetkého, čo sa tu nakrúti. Len taký náhodný výber - Záhrada, Sedím na konári a je mi dobre, O dve slabiky pozadu, Ženy môjho muža, Bathory, Muzika, Polčas rozpadu, Pokoj v duši, Všetko, čo mám rád, Jánošík, Pásla kone na betóne, Neberte nám princeznú, Nevera po slovensky, Anjel milosrdenstva, Modré z neba, Alžbetin dvor, Hazard, Kruté radosti, Tábor padlých žien, Fontána pre Zuzanu, Utekajme, už ide!, Zostane to medzi nami, Nedodržaný sľub... A koľko filmov z tohto zoznamu by som odporučila ďalej? Skúste tipnúť. Filmy, na ktoré bol aj môj vlastenecký duch prikrátky, sú napríklad Legenda o lietajúcom Cypriánovi, Cinka Panna, a filmy, ku ktorým som sa zatiaľ nedostala, sú Veľký rešpekt a Bratislavafilm, takže ak máte osobnú skúsenosť, podeľte sa, alebo varujte.
Jednou zo špecifických čŕt slovenského filmu, najmä toho súčasného, je akási zvláštna topornosť hercov. Čudné to slovo, ale dokonale sa hodí na opis ich kŕčovitého hereckého prejavu. Nežijú príbehom, neuveríte im ani pol slova, jednoducho len stoja pred kamerou a hrajú svoje scénky. Aha, teraz sa mám akože zasmiať, aha, a teraz je v scenári panika, tak tam rýchlo šupnem nejaký naučený výraz. Nevcítia sa do postavy a človek im to proste nezožerie. Nejdem sa tu teraz zaoberať tým, že za tento efekt môžu aj tí, ktorí im vkladajú do úst tie nemožné repliky, že keď sa nenakrúca, nemajú kde nabrať skúsenosti a že na vine je aj malý rozpočet, a ktoviečoešte. Niekedy by možno stačilo viac civilnosti a uvoľnenosti na strane hercov, ktorí by si mohli odpustiť úplne zbytočnú teatrálnosť, a dobré nápady na strane autorov, aby nevznikali tzv. lyrické úvahy o živote, ktoré vedú odnikiaľ nikam. A možno by niekedy stačilo viac humoru a ľahkosti.

Ale dosť bolo kritiky, idem chváliť!
Momentálne môžete na obrazovkách vídavať slovenských hercov v zaujímavej sérii „Nesmrteľní“. 
10 príbehov nakrútených na motívy diel svetovej a slovenskej literatúry, prenesených do súčasného prostredia - a celkom vydarene. Vyzdvihnúť chcem najmä scenérie, kameru, hlavne v exteriéroch, a hudbu, chválim aj myšlienku a snahu. A tiež niektoré výkony. Napríklad taký Marko Igonda, kde doteraz trčal? A skvelá bola aj Alexandra Palatinusová ako Duňa.
Ešte zopár maličkostí by síce išlo vylepšiť, rovnako ako dopracovať zopár nedotiahnutých detailov, občas je problémom aj prílišná skratka (70 minút v priemere nie je veľa), ale konečne môžem povedať - odporúčam!
Vždy v pondelok, na STV1.

  1. Náramok / Lermontov - Maškaráda
  2. Ľúbi neľúbi / Jane Austen - Rozum a cit
  3. Ema B. / Gustav Flaubert - Pani Bovaryová
  4. Fejs / Edmond Rostand - Cyrano z Bergeracu
  5. Diabol / L. N. Tolstoj - Diabol
  6. Kontrola /N.V. Gogoľ - Revízor
  7. Dlhá cesta domov / Martin Kukučín - Rysavá jalovica
  8. Kvety a Lucia / Alexander Dumas ml. - Dáma s kaméliami
  9. Hon na legendu / J. B. Moliére - Don Juan
  10. Projekt Alfa / R. L. Stevenson - Podivuhodný prípad Dr. Jekylla a pána Hyda
 
 
 
 
 
 
 

6 komentárov:

  1. Bravo!
    skvelý post a na 100% súhlasím so všetkým, čo si napísala.
    a vďaka za tipy:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. vynikajúco si to vystihla ... dúfam, že raz sa slovenská kinematografia rozrastie a budeme produkovať iba kvalitné a dobré filmy ... aj keď si myslím, že to budeme musieť prejsť ešte dlhú cestu ...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ivka, je to trochu komplikovanejsie ako sa zda. Jedna vec je, ze v nasej republike je iba jedna herecka skola, ked sa herci ucia hrat teatralne a nemaju moznost pracovat pred kamerou s pedagogom, obcas sa stane, ze reziser sa snazi ich teatralnost, ako tak nazyvame, zmiernit. No rpoblem je v tom, ze narozdiel od zahranicnych produkcii kvoli financiam nie je cas na to, aby s nimi reziser prilis dlho pracoval a su vacsinou odkazani sami na seba, nevidia ako posobia na kameru pocas tocenia a kvoli casovej tiesni sa casto zoberie aj nie az taky dobry zaber.A predstav si, ze na natocenie obrazu, na ktory by si za inych financnych podmienok mala spravit za pol dna, na slovensku musis za 20-30 minut, pretoze ti veduci vyroby dycha na chrbat a krici podme podme. Ak sanestihne plan, nadcasy platene celemu stabu su extremne drahe a dalsi natacaci den ani nehovorim. Tvorcovia su dost obmedzeni casovym tlakom a preto sa kvalita casto zanedbava. Na druhe strane sa nikomu nechce investovat zbytocne peniaze, ked to divaci aj tak pozeraju! Je tak momentalne, bohuzial, nastaveny trh, system cim lacnejsie a rychlejsie, tym lepsie sa sice pomaly vytraca, ale stale pretrvava. Mnohe z inscenacii a serialov reziruju divadelni reziseri, co nie je v kazdom pripade zle, ale aj tento fakt ovplyvnuje teatralnost a styl snimania, atd. A aj filmovi reziseri, ktorych mame na slovensku a pracuju pre projekty STV napriklad, su starsi a zvyknuty na stary system, zanechany v ich tvorbe este z komunizmu. Okrem toho su zvyknuti na disciplinovanost, ktora sa bohuzial tiez z hereckych suborov pomaly vytraca a natocit napriklad jeden diel Nesmrtelnych za 6 dni, co je v podstate nerealne a je zazrak ze sa to podarilo, je tazka drina. Divaci vsetko ofrflu ale aj tak to pozeraju! (teraz hovorim o mase, nie o tebe konkretne) a nasa mentalita strasne ovplyvnuje hranice unosnosti nekvality. Bohuzial je dost nizka preto dakujem bohu ze sa snazime ju zvysovat ale bude to este velmi dlhy proces, kym sa prestane obyvatelstvo krmit srackam...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujem za názor, je fakt, že do toho nevidím, takže sa vyjadrujem "len" z pozície diváka, ale čo sa týka hercov, niekedy jednoducho nechápem - niektorí, aj nevyštudovaní, hrajú s úplnou ľahkosťou, a iní sú ako vystrúhaní z drievka. Možno naozaj treba dobré vedenie, režisérov so sviežim pohľadom, teda okrem tých kvalitnejších pracovných podmienok. Ja osobne by som bola veľmi rada hrdá na domácu filmovú produkciu, a možno keď sa to vyčistí od tých nánosov minulosti, tak to bude lepšie. Len aby mali nové talenty motiváciu, lebo ako píšeš, so slovenským divákom ťažko - radšej pôjde do kina na americkú sr.., ehm, blbosť, ako na domácu tvorbu, ktorú väčšina apriori ofrfle. Aj keď to je začarovaný kruh, lebo keď bol divák 3x nespokojný, tak štvrtú šancu dá máloktorý. No ja slovenskému filmu držím palce a som zvedavá na všetko nové, čo plánuje priniesť.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ALe musíš uznať že domáce filmy sú naozaj, bez ohľadu na to či do toho vidím alebo nie, neuveriteľné "ko..." ehm. :)
    závisí to od ľudí. Niektorí chápu viac a niektorí menej
    teda volam sa kata kubosiova zabudla som podpisat sorry

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Áno, Katka, niektoré veru hej, tak ako som to uznala už v poslednej vete prvého odstavca :)

    OdpovedaťOdstrániť